Ny hårdvara och aktivering – 2020

Senast uppdaterad: 2020-06-05

WiFi-router

Den nya WiFi-routern har ett annat SSID med ett annat lösenord för inloggning
till routern och för WiFi.

Om man tidigare inte har gjort några egna ändringar i routern och alltså använt de standardvärden som finns på etiketten på routern så måste man se till att alla trådlösa klienter ansluts till den nya WiFi-routern. Detta innebär att man måste ansluta till det nya nätverket (SSID) och ange det nya WiFi-lösenordet.

SSID och lösenord finns på etiketten på baksidan av WiFi-routern (men det finns appar för att scanna QR-koden om man vill underlätta för sig).

Är man bekväm med att konfigurera om sin WiFi-router kan man sätta om SSID och WiFi-lösen till det man hade i den gamla routern. På så sätt kommer alla andra datorer, telefoner och paddor att hitta rätt på direkten utan någon omkonfigurering.
Inloggning till routern gör man via 192.168.1.1, användarnamn Administrator
och det lösenord, Web access key, som står på routerns etikett.

Här är en länk till Telias supportsida för routern:
https://www.telia.se/privat/support/wifi-router

 

TV-box

Vårt avtal tillåter att vi har totalt 5 TV-boxar (ett huvudabonnemang och 4 tvillingabonnemang)

De gamla TV-boxarna kommer (vad vi vet) fortfarande att fungera när avtalet löper ut så den TV-box som vi får nu kan användas samtidigt som de existerande (om man inte passerar gränsen för det totala antalet).

Den box som ingår i avtalet saknar inspelningsmöjlighet men man kan köpa
till en hårddisk på 500 GB som passar under den runda TV-boxen.
Den kostar f n 999:-.
Se vidare här: https://www.telia.se/privat/tv/produkter-tillbehor

För att komma igång med en extra box loggar man in på Telias sidor och beställer ett extra abonnemang för TV-box. Se dock till att inte beställa en ny box, utan bara ett abonnemang. Kolla även så det står 0:- i kostnad för abonnemanget.
Därefter fyller man i mailadress och mobilnummer innan man klickar vidare. Efter en stund finns koderna för att aktivera boxen/boxarna på Telias Mina sidor under ”koder”. Första boxen kallas Huvudabonnemang och resterande boxar kallas Tvillingabonnemang.

Logga in på Mitt Telia: https://www.telia.se/privat/mitt-telia/logga-in
Välj “Mitt Telia” i den översta menyn och sedan  “Abonnemang”
Välj “Tv från Telia”
Längre ner på sidan står det “Tvillingabonnemang”,
där finns också en knapp som du ska klicka på där det står “Lägg till TV till fler rum”
Nu kommer du till själva sidan för beställning av koder

Alternativt ringer man kundtjänst för att få de nya koderna.
Se dock nedan under “Rapporterade problem”.

Några av fördelarna med den nya boxen är att den är snabbare (menyer etc) och att den kan styra volymen och ingångarna på TV-n (krävs dock en ändring av inställningarna och det krävs också att TV-n stödjer detta).

Fjärrkontroll

Ett litet tips till alla som kopplar in den nya TV-boxen:
Man kan parkoppla fjärrkontrollen via blåtand då slipper man ha fri sikt till boxen
och kan lägga den i ett skåp eller så.

Man ser att det funkar om lampan på fjärrkontrollen lyser grönt när man byter kanal. Lyser den rött när man trycker på en knapp så kör den IR.

Man kan gå in på inställningar och välja ”Styr TV”, då kan man slå av och på TVn och höja och sänka volymen på TVn (funkar inte på alla TV-apparater)

Följ guiden i länken här från steg 5.
https://www.telia.se/privat/support/info/parkoppla-fjarrkontroll-med-tvbox

Aktivering

Enligt Telia ska aktivering ske automatiskt 1/7 för alla som sedan tidigare är med i vårt gruppavtal. Skulle man efter 1/7 inte få den högre hastigheten (250/250 Mbit/s)
ska man kontakta kundtjänst.
Telia har sagt att man kan använda den nya TV-boxen redan nu, men inte WiFi-routern. Dock har flera redan kopplat in den och den ser ut att fungera bra.

 

Rapporterade problem

En medlem har rapporterat att han inte fick igång sitt WiFi.
När han loggade in på routern och tittade under Router – Device Info
kunde han se att båda WiFi-kanalerna (2.4 & 5 GHz) var “disabled”.
Genom göra en återställning till grundkonfiguraionen  via
Maintenance – Factory settings reset,
fungerade allt normalt efter en stund.

Kundtjänst på Telia har stor personalomsättning vilket innebär att
många av de som svarar när man ringer inte är helt uppdaterade
på allt som gäller.
Vi har haft fall där en medlem ringt kundtjänst för att få nya koder
till router eller TV-box och kundtjänst hänvisar till föreningen.
Detta är helt fel! Om ni får ett sådant besked så stå på er.
Telia har hela supportansvaret enligt vårt avtal
och föreningen har inga möjligheter att lösa några tekniska problem.